0527 – 23 11 61 info@osteomaat.nl

Intake-formulier Bedplassen en ObstipatieLeer- en gedragsproblemen

 

Als we het over leer- en gedragsproblemen hebben, denken de meeste mensen niet gelijk aan lichamelijke spanningen/blokkades. Meestal denken we andersom, de spanningen komen door de gedragsproblemen. Maar hoe functioneert u op uw werk, als u b.v. last heeft van uw darmen en het gevoel heeft dat u diarree heeft. Levert u dan even goed werk af als dat u zich kiplekker voelt? Of als u een paar nachten slecht geslapen heeft, hoe staat het dan met uw concentratie?
Bij kinderen hebben lichamelijke spanningen ook invloed op hun functioneren. Indien deze spanning blijvend is, zien we vaak dat het gedrag niet te ‘doorbreken’ is. Er ontstaat ongeremd gedrag, zowel voor wat betreft ‘over’-activiteit (b.v. ADHD) als bij ‘onder’-activiteit (b.v. concentratieproblemen).

Hoe werkt dit nu en wat kan de osteopathie daarmee.
Om de activiteit van de hersenen te verhogen, moet de doorbloeding in de hersenen toenemen. De doorbloeding van de hersenen wordt geregeld door de slagaderen, deze zorgen voor de aanvoer van zuurstof en ‘voedingsstoffen’. De slagaderen worden bezenuwd door het onwillekeurige zenuwstelsel. Het deel van het onwillekeurig zenuwstelsel wat de doorbloeding in de hersenen reguleert, komt vanaf de borstwervelkolom. Dit kunnen we b.v. zien bij het ’s morgens uitrekken, als we wakker worden. Bij het uitrekken prikkelen we de het stukje borstwervelkolom tussen de schouderbladen, dus een deel van het onwillekeurige zenuwstelsel, waardoor de doorbloeding in de hersenen toeneemt en worden we wakker.

De osteopaat gaat opzoek naar spanningen/blokkades die bovengenoemd proces verstoren, waardoor er over of onder stimulering ontstaat van de doorbloeding van de hersenen. Door het wegnemen van deze spanningen/blokkades, komt het kind in een betere balans, waardoor de doorbloeding in de hersenen beter gereguleerd wordt.